uw vraag = snelheid van het geluid? supersonische vliegtuigen (oa. TUPOLEV 144)gaan sneller dan geluid, veroorzaken zij een knal door de 'geluidsmuur', zo ja wanneer gebeurt dit en hoe? graag info ivm. relatie supersonische vliegtuigen en fenoomeen geluid

Antw: De Concorde is ook een mooi voorbeeld van vliegtuigen die sneller dan de geluidssnelheid gaan (Concorde gaat 2,2 x zo snel). Er is een algemene afspraak (geldt ook voor militaire vliegtuigen) dat boven bewoonde gebieden niet door de geluidsbarriere gegaan wordt. In de praktijk betekent dat dat in West Europa niet harder gevlogen wordt. De Concorde moet dat dus boven zee doen. Hoe dat in Rusland geregeld is weet ik niet. Vermoedelijk tillen ze er niet zo aan. Overigens treedt de knal ("sonic boom") niet alleen op als het vliegtuig de geluidssnelheid overschrijdt. Het is een soort booggolf die met het vliegtuig meereist, en dus over het hele trajekt te horen is. De intensiteit van de knal is afhankelijk van de grote van het vliegtuig. De geluidssnelheid op zeeniveau ligt op ca 1200 km/uur, maar op 10 km hoogte alweer een stuk lager (is afhankelijk van druk en temperatuur).


uw vraag = Sinds kort is onder onze woning een afhaal-pizzeria gevestigd [geen horeca vergunning nodig blijkbaar], s'avonds rond 11 uur wordt er nog steeds veel lawaai gemaakt [ze zijn tot 10.30 open]. Is er een tijdsgrens aan te geven waarbinnen ze moeten blijven met de bedrijfsgeluiden?

Tegenwoordig vallen de meeste bedrijfjes onder een serie Besluiten met algemene regels op basis van de Wet Milieubeheer. Dan volstaat alleen een melding, waarna men geacht wordt zich aan de regels te houden. In dit geval kan dit het "Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven met winkel" zijn, of het Horecabesluit. Deze bepaalt in beginsel dat zo'n bedrijf niet meer dan 50 dB(A) op de gevel van de woning overdag mag produceren, en 40 's-nachts. U kunt zich tot de gemeente wenden als u denkt dat dit overschreden wordt. Op de Infomil web site is een gedetailleerd overzicht van de regelingen te bekijken


uw vraag = Geachte mevrouw/meneer, Op dit moment woon ik in een huis met houten vloeren. Gevolg daarvan is dat ik alles hoor wat de bovenburen doen,zeggen,etc. Hier wil ik graag wat aan doen. Mijn vraag is; Wie is verantwoordelijk voor de kosten die gemaakt worden bij het aanbrengen van de geluidsisolatie? Ik, omdat ik er last van heb? De bovenburen, omdat zij het geluid veroorzaken? Of allebei? Ik hoop dat u mij hier een antwoord op kan geven. Bij voorbaat dank.

Antw: Aannemend dat het hier om koopwoningen gaat (anders zou de verhuurder aangesproken moeten worden), zou in eerste instantie de splitsingsakte geraadpleegd moeten worden. Geeft dit geen uitsluitsel, dan ligt een redelijke verdeling voor de hand. Immers, uw bovenburen hebben van een betere isolatie ook profijt. Ten eerste stijgt de waarde van beide woningen, en ten tweede hebben ook de bovenburen profijt, omdat ze zich minder beperkingen in hun gedrag hoeven op te leggen (als de isolatie goed gebeurd!). Laat u zich goed voorlichten voor u tot isolatie overgaat; zeker in dit soort huizen luistert de uitvoering nauw. Het zal u niet erg troosten maar uit onderzoek blijkt dat 40% van de mensen dagelijks geluiden van hun buren hoort, terwijl 10% ze kan horen praten. Erge hinder van buren is wijder verbreid dan van vliegtuigen!


uw vraag = Wij hebben iemand in de buurt die al een jaar of drie aan het verbouwen is! Hij maakt er gewoonte van om op zondag zo'n beetje de hele dag door te timmeren! Diverse buurtbewoners hebben hem er reeds op aangesproken maar het helpt niet. Zijn antwoord is: "De buurt moet geven en nemen!"Einde discussie en hij gaat vrolijk verder. Wat is hier aan te doen? Is er wettelijk iets geregeld voor de "zondagsrust"?

Antw: Drie jaar is inderdaad wel erg lang. Wettelijk is er wel iets geregeld voor zondagsrust, maar dat is voor uw geval niet relevant. U kunt zich wel beroepen op de APV waarin staat dat het verstoren van de rust of de omgeving in beginsel verboden is (zie bijgevoegd voorbeeld van een willekeurige gemeente). Dat kan betekenen (als buurman zich niet laat bepraten of de verbouwing eindelijk af is) dat u zich tot de politie of rechter zal moeten wenden. Mogelijk kan de Nederlandse Stichting Geluidhinder u hierin verder van dienst zijn: 015-2652723.

Onze buren hebben een vijver in de tuin. Het filteren van het water gebeurt dag en nacht door. Vooral in de nacht is dit zeer hinderlijk het watergekletter houd je wakker en wij zijn verplicht om met het raam dicht te slapen. Helaas hebben wij een verstoorde relatie met onze buren, ik heb al gevraagt of zij de pomp s´nachts uit willen zetten, maar helaas dit gebeurt niet. Zijn hier richtlijnen of maatregelen tegen.

Antw: Er zijn geen specifieke regels tegen dit soort burengerucht, maar er is natuurlijk wel de algemene regel dat de alle storend lawaai in principe verboden (dat staat vaak in de lokale algemene plaatselijke verordening). De gemeente kan u hier meer over vertellen. Zeker 's nachts zijn hinderlijke geluiden verboden. In uw geval lijkt me het toch raadzaam te trachten dit langs de minnelijke weg te schikken, eventueel via een -gemeentelijke- bemiddelaar. Aanbieden een tijdschakelaar te plaatsen?


uw vraag = Geachte heer, wij ondervinden sinds kort dag en nacht geluidshinder van de luchtverversingsinstallatie van een naburig ziekenhuis. Tot wie kunnen wij ons wenden om de geluidssterkte te laten meten?

ANTW: Dit is een veel voorkomend probleem, waarbij opvalt dat vaak al bij heel lage niveaus veel hinder optreedt. In eerste instantie wendt u zich tot de milieudienst van de gemeente; zij moeten de milieuvergunning voor het ziekenhuis afgeven en controleren. Mocht de dienst niet behulpzaam willem of kunnen zijn, kunt u zelf een bureau inschakelen om te zien of de installatie aan de eisen voldoet. Zie hier voor adressen van betrouwbare bureaus.


uw vraag = Wij wonen aan de ****weg ** te **** Voor ons een drukke weg die zorgt voor de ontsluiting van woonwijk noord. Achter ons de Dinteloordseweg (de N 259), die 2jaar geleden geherstructueerd is.Daarmee is er een "carpoolplaats"ontstaan,eigenaar Rijkswaterstaat. Carpoolplaats word nu nauwelijks of niet gebruikt! Nu heb ik een artikel in de krant gelezen dat Rijksw.het beheer daarvan over wil dragen aan de gemeente . De gemeente wil de carpoolp. opnieuw inrichten m.n. ook geschikt voor o.a. vrachauto's.en natuurlijk de carpooler. Wij vrezen dat daarmee er weer een "portie geluid"(aarden wal word verwijdert) meer zal worden opgediend en met name s'nachts,starten-warm draaien van vrachtauto's en s'morgensvroeg-de pendelaar.Ben naar de gemeente geweest hoe ver ze met de onderhandelingen zijn,de ambtenaar die met dit karwei is belast was echter met vakantie ,1ste week van september begint deze weer. Zou u mij a.u. b. willen vertellen welke stappen ik hierin kan ondernemen,en de volgorde.

ANTW:Moeilijke vraag..... Het opnieuw inrichten kan misschien worden aangemerkt al een reconstructie in de zin van de wet geluidhinder, maar dat hangt van de omstandigheden af. Als dit het geval is, moet de gemeente een procedure starten (art.79 WGH) waarbij de omwonenden geinformeerd moeten worden. De stap die u al wilde ondernemen (de gemeente hierop aan te spreken) is in ieder geval noodzakelijk. Als u niet gerust bent op de afloop kunt u kopien van uw correspondentie sturen aan de milieuinspectie in Den Bosch.


uw vraag = Zijn er geluidsregels waaraan organisatoren van grote dance party's moeten voldoen? En hoe is het e.e.a. te controleren? Dit i.v.m. het inrichten van een locatie in A'dam N op nog geen driehonderd meter, zonder verdere tussenliggende bebouwing, van mijn 10 jaar geleden betrokken huis. Het e.e.a geeft nu in de nachtelijke uren al veel overlast en de verwachting is dat dit in de nabij toekomst alleen maar maar zal worden.

Antw: Dit soort evenementen vallen onder het gemeentelijk vergunningbeleid. U kunt zich het best in verbinding stellen met de milieudienst Amsterdam (zie www.milieudienst.amsterdam.nl voor adressen etc). In zijn algemeenheid is er wel jurisprudentie over zelden voorkomende evenementen; de Raad van State zegt dat met de belangen van de bewoners rekening gehouden moet worden door bv vervangende slaapplaatsen aan te bieden. Bij in gebreke blijven kan het evenement geen doorgang vinden. De normen voor zo'n gebeurtenis zijn ongeveer gelijk aan die van een bedrijf dat continu in werking is.


uw vraag = Ik woon in een 2 onder1 kap koopwoning die voor normale geluiden goed geisoleerd is. Maar mijn buurman is al wekenlang elk weekend en bijna elke avond aan het timmeren schroeven met een draadloze boormachine waarbij het bitje lekker over de schroef heen ratelt zagen gebonk en harde klappen en knallen.We hebben een kind van 1 jaar die daardoor slecht slaapt. Ik heb hem al diverse keren gevraagd wat rustiger te doen.Als antwoord krijg ik dan dat ik een zijkerd ben en dat ik niet bepaal wat en hoe laat hij iets in zijn huis doet. Wat moet ik hiermee ?

Antw: Tja, wat moet je hiermee? Tegen zoveel horkerigheid is weinig bestand, en is ook wettelijk niet correct (zie een voorbeeld van een APV-hoofdstuk geluidoverlast zoals die in de meeste gemeenten geldt). Hoewel de eerste neiging is met grof geweld te antwoorden, is dat -meestal - geen oplossing. Naar deze vormen van burenoverlast is veel onderzoek gedaan, en dan blijkt steeds dat praten en overreden het enige is dat op lange termijn effectief is. Een goede oplossing om te voorkomen dat de situatie echt escaleert kan een bemiddelaar zijn. Soms kan de gemeente hier van dienst zijn, bel anders de NSG:015-2562723. Elders op deze website is een overzichtje te vinden van tijden waarop het overgrote deel van de bevolking vindt dat buurgeluiden acceptabel/niet acceptabel zijn.


uw vraag = Ik woon prachtig in het centrum van A'dam, maar met 2 problemen eigenlijk. 1) niet zo heel erg, maar wel vervelend is dat het hotel (Doelen) t.o. de straat (enkelbaans) 24 uur per dag de airconditioning aan heeft (brommen). 2) Groot probleem is dat de vuile was (linnen & beddegoed) rond 4 uur 's nachts wordt opgehaald in van die grote ijzeren karren, een vrachtwagen met draaiende motor staat dan in de straat. Dit duurt dan tussen de 30-45 minuten. Er zijn meer buren die hier last van hebben. Ook andere leveranciers laden/lossen rond dit tijdstip, maar dit is niet zo hinderlijk). MAG DIT? Het Hotel is alleen 'vriendelijk' voor de (rijke) gasten, hoewel we hierover nog geen contact hebben gehad.

ANTW: n zijn algemeenheid vallen dit soort zaken onder algemene regels van de wet Milieubeheer (de zgn 8.40 Amvb) De -best wel efficiente- milieudienst Amsterdam ziet toe op de naleving. Als u een klacht indient bij de milieudienst (zie www.milieudienst.amsterdam.nl) dan gaan zij na of het hotel mogelijk in overtreding is


uw vraag = Wie heeft zelf een geluidswal gebouwd in zijn tuin om het geluid van verkeer tegen te gaan? Hoe begin je het project (meten, door wie?)? Welke materialen zijn er? Welke aannemers zijn hierin gespecialiseerd? Het betreft overigens een huis in Belgie maar alle info is welkom. Graag een aanpak door professionals.

Hier vindt u overzicht van akoestische adviseurs en geluidwal bouwers. Daar zijn uitsluitend professionele organisaties te vinden. Overigens zijn geluidwallen niet zo effectief als wel lijkt. Het effect is groter als het scherm dicht bij bron staat. Als uw tuin ver van de bron (weg of spoorlijn) ligt, moet u rekening houden met een flinke hoogte (ongeveer ter hoogte van de woning) voor een redelijk effect (mimstens 10 decibel). Verder moet het scherm 2x zo lang zijn als de afstand tussen huis en bron (wegens "omloopgeluid"). Al met al is het nog een hele onderneming, die alleen onder gunstige omstadigheden succes zal hebben


De rust die kenmerkend is voor het buitengebied lijkt voorgoed verledentijd. Een toename van geluidsoverlast wordt onder andere veroorzaakt door motoren zonder demper in de uitlaat. Mensen die aan een doorgaande weg wonen kunnen dit dagelijks ervaren. Nu is het niet erg als er 1 in het uur langs komt maar op een beetje populaire route komen zeker in het weekeinde honderden motoren per uur langs. En dan maak je geregeld momenten mee waarop je een normaal gesprek niet kunt voeren laat staan genieten van je de natuur.

ANTW: In principe biedt de Wegenverkeerswet hier uitkomst. De wegbeheerder kan om milieuredenen beperkingen aan het gebruik van de weg stellen. Bv: verboden voor motoren behoudens vergunninghouders, om maar eens wat te noemen, of max. snelheid 20km/uur, etc. Als de wegbeheerder niet wil, wordt het wel moeizaam.......


uw vraag = is er jurisprudentie over de handhaving van geluidsoverlast door af- en aanrijdende bromfietsen van pizzakoeriers?

Antw: Ja, in de wet milieubeheer is bepaald dat de "verkeersaantrekkende werking" van een inrichting onder de vergunning valt, en daar is zeker de nodige jurispudentie over. Hoe dat in een specifiek geval uitpakt is altijd moeilijk te zeggen, maar het is zeker de moeite waard de Milieudienst van de gemeente hier op aan te spreken.


Mijn vraag betreft het volgende. Als er bij een geprojecteerde = woningbouwlokatie twee contouren vanwege het wegverkeerslawaai - of = vanwege twee verschillende gezoneerde industrieterreinen - gelegen zijn = die elk ter plaatse voor een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde = zorgen (bijv. de ene met 59 dB(A), de ander met 51 dB(A)), dient dan = voor elke overschrijding een verzoek om vaststelling van hogere = grenswaarden te worden ingediend of kan volstaan worden met een verzoek = voor de hoogste belasting, waarbij dan wel bij het daadwerkelijk treffen = van geluidwerende voorzieningen deze waren worden gecumuleerd?

ANTW:De wgh gaat uit van hogere waarden per bron. Indien er meerdere bronnen zijn, moeten afzonderlijke hogere waarden bepaald worden. Verder is bepaald dat een gecumuleerde waarde berekend moet worden, opdat GS kan bekijken of het gecumuleerde totaal niet te hoog wordt (artikel 1a industrielawaai en verkeerslawaai, 2a spoorweglawaai). Op grond van het bouwbesluit geeft de zwaarste voorziening van de afzonderlijke bron de doorslag, en dus niet de gecumuleerde waarde


uw vraag = Mijne Heren, Mijn buurman heeft een bakkerij. Mijn tuin loopt parallel aan zijn bedrijfspand (afstand ongv. 5 meter). Mijn buurman heeft aan de buitenmuur van zijn bedrijfspand een koelmotor laten plaatsen. Deze koelmotor draait 24 uur per dag(zeker nu in de zomer) en geeft een monotoon geluid. Dit geluid is in onze tuin duidelijk te horen en heeft een indringend karakter. Mijn vraag is nu: Mag deze bakker zomaar, zonder overleg, deze koelmotor plaatsen? Is voor zo'n plaatsing een vergunning vereist?

Hoogstwaarschijnlijk valt de bakker onder het "Besluit detailhandel en ambachtsbedrijven met winkel". Deze bepaalt in beginsel dat zo'n bedrijf niet meer dan 50 dB(A) op de gevel van de woning overdag mag produceren, en 40 's-nachts. U kunt zich tot de gemeente wenden als u denkt dat dit overschreden wordt. Op Informil vindt u een gedetailleerd overzicht


uw vraag = Gaat de Betuwelijn bij de noordelijke aftakking over het bestaande spoor bij Elst veel geluidsoverlast veroorzaken? En welke maatregelen moeten daarvoor getroffen worden?

Antw: Deze vraag is zonder -veel- meer gegevens niet te beantwoorden. In dit gebied spelen zowel de aftakking, de Betuweroute als de lijn Nijmegen Arnhem een rol. In zijn algemeenheid wordt ervoor gezorgd dat de woningen in de buurt van de lijn aan de normen van de Wet geluidhinder (Besluit Geluidhinder Spoorwegen) voldoen. Daarmee wordt de ergste overlast wel voorkomen, al is dat niet "ideaal". Wil je het naadje van de kous weten, kijk dan eens op Betuweroute web-site Daar kunnen specifieke vragen gesteld worden, maar kan ook het Akoestisch Rapport voor de gemeente Elst besteld worden. Dat is mogelijk ook in te zien op het gemeentehuis van Elst. Er is ook een gratis informatienummer: 0800-0228005


Hierbij wil ik een vraag stellen over geluidsoverlast spoor. Ik woon al een tijdje in Amsterdam naast een van de drukste spoorwegen van Nederland. Mijn huis is een huurhuis waarbij in de puntentelling aftrek is inverband met overlast spoorlawaai. Bij mij begint ook een rangeerterrein dat is vooral 's nachts lastig als treinen met piepende remmen tot stilstand komen. Op zich woon ik prettig in mijn buurt. Echter mijn voorpui is een pui die geen geluidwerende pui die voorzieningen heeft als een suskast en geluidsisolerende beglazing. Mijn buren hebben die voorzieningen wel en verschil is duidelijk waarneembaar. Als ik mijn huisbaas vraag om een geluidwerende pui dan krijg ik het antwoord dat zij dat wettelijk niet verplicht zijn om deze aan te brengen. Tevens kreeg ik te horen dat ik anders de woning niet had moeten accepteren. Zelfs op mijn voorstel dat ik bereid ben om meer huur te betalen voor een goede geluidwerende pui gingen ze niet op in. Mijn vraag aan u is wat voor wettelijke regels zijn er voor geluidwering spoorlawaai en bestaande woningbouw? Dan specifiek voor huurwoningen. En hoeverre kan ik mijn huisbaas dwingen om geluidsisolerende maatregelen te nemen?

Antw: In beginsel heeft de huisbaas gelijk; er is geen wettelijke verplichting. Wel is een subsidieregeling die de gemeente in staat stelt de woning op Rijkskosten te isoleren (tot 40 dB(A) binnen); dat kost de huiseigenaar dus niets. Als de woning gerenoveerd wordt (en dus een bouwvergunning behoeft) moet deze voldoen aan het Bouwbesluit, wat betekent dat een binnenwaarde van 35 dB(A) (behoudens ontheffing van de gemeente ) gehaald moet worden. U zou bij de gemeente moeten kunnen achterhalen of de woning is aangemeld.


uw vraag = Op walkmans zit tegenwoordig meestal een bescherming om de dragers ervan tegen te hard geluid te beschermen. Waarom kan er niet zo'n begrenzer worden ingebouwd in t.v.'s, stereo's en radio's, om de buren te beschermen? Waarom worden die dingen met zo'n overrcapaciteit verkocht? Als ik mijn bescheiden stereo-aparaat aanzet (boxjes 30 Watt) is de standaardinstelling al veel te hard voor de flat waar ik woon. Wat te denken van veelverkochte boxen van 50, en 100 Watt? Niet iedereen draait automatisch de knop lager!! Waarom worden, m.a.w. geluidfanaten wel tegen zichzelf beschermd, maar anderen niet tegen hen??

Antw: Hoewel dit een aardig idee is, zitten daar wel wat praktische bezwaren aan, gezien de range van muzieksoorten en geluidisolatiewaarden tussen woningen. In cafe's is zo'n geluidbegrenzer overigens een redelijk normale zaak, maar die moet dan wel per geval worden ingeregeld. Het probleem is vaak dat bij goede verstandhoudingen u gewoon even naar de buurman/vrouw kan stappen om te vragen of het zachter kan. Als de verstandhouding slecht is, dan helpt een begenzer ook niet meer. In het uiterste geval kan de politie overigens de apparatuur -al dan niet tijdelijk- in beslag nemen.


Hallo, wij wonen vlak naast een transportbedrijf met ca. 30 vrachtwagens. Een aantal van deze vrachtwagen (ca. 10) vertrekt 's-nachts. Zestig meter van ons huis komen deze vrachtwagens de weg op en trekken dan vervolgens op. Op ca. 1 meter van onze gevel passeren deze wagens de slaapkamers van onze kinderen. Wij hebben een vrij oud huis dus het geluid wordt niet echt gedempt. Binnenkort gaat het bedrijf een nieuwe vergunning wet milieubeheer aanvragen omdat ze ook afvaloverslag gaan doen. Waar moeten wij op letten en wat mag er maximaal aan geluid aan de gevel of binnen geproduceerd worden.

ANTW: Dat staat te lezen in de zgn "Schrikkel-circulaire" (uitgebracht op 29-2-1996, vandaar). Deze gaat over wat in het jargon "indirecte hinder" heet, ofwel de verkeersaantrekkende werking van bedrijven. De tekst is te vinden in de afdeling geluidregelgeving van deze site. Het is niet altijd scherp te bepalen wanneer vrachtwagens aan een inrichting moeten worden toegeschreven (dat houdt natuurlijk ergens op). Er is echter wel jurisprudentie over.