7 Leefbaarheid

Het begrip 'leefbaarheid' is een breed begrip dat niet eenduidig kan worden afgebakend. Dit onderzoek beperkt zich tot de volgende aspecten van leefbaarheid:

Evenals bij de verstoringen geldt hier, dat vergelijkingen alleen mogen worden gemaakt op eenzelfde abstractieniveau (zie voor een uitgebreide verklaring 1.3.1). Ook bij de hier onderzochte aspecten van leefbaarheid is er sprake van verschillende niveaus. Dit is weergegeven in figuur 7.1. De aspecten waarnaar in het onderzoek gevraagd is, zijn omkaderd. De figuur pretendeert niet volledig te zijn.

De omkadering van de aspecten maakt duidelijk op welke abstractieniveaus erover gevraagd is.

7.1 Veiligheids- en milieuaspecten

De vraagstelling bij deze aspecten was als volgt geformuleerd: Kunt u uw woonwijk op de volgende aspecten, zoals die de afgelopen 12 maanden waren, beoordelen? De 11-puntsschaal waarop de antwoorden konden worden gegeven, loopt van 0 (zeer slecht) tot 10 (uitmuntend). Figuur 4.1 geeft de gecomprimeerde frequentieverdeling van de antwoorden. De klasse 'goed' omvat de categorieën 8, 9 en 10 van de oorspronkelijke antwoordschaal, 'voldoende' omvat 6 en 7, 'matig' omvat 4 en 5, en 'slecht' omvat de overige categorieën.

Alle aspecten worden gemiddeld ' voldoende' tot ' goed' beoordeeld. Relatief het minst positief (maar nog steeds positief) is men over verkeersgeluid, zwerfvuil, sociale veiligheid (criminaliteit), verkeersveiligheid en de kwaliteit van het water in singels, sloten en kanalen. Relatief het meest positief is men over (de afwezigheid van) fabrieksgeluid.

De kwaliteit van de bodem is kennelijk moeilijk in te schatten, gezien het hoge percentage 'weet niet' (21%, zie bijlage 2, J1) . In een aantal wijken komen geen singels, sloten of kanalen voor, wat zich weerspiegelt in het percentage 'niet van toepassing' (18%, zie Vragenlijst en rechte tellingen, J1).

Tenslotte is de respondenten gevraagd een cijfer te geven voor de totale milieukwaliteit in de buurt. Hun beoordeling is in de laatste rij van figuur 7.1 weergegeven. 83% van de respondenten beoordeelt de totale milieukwaliteit in hun buurt als voldoende of goed.


Figuur 7.1 Beoordeling diverse milieu- en veiligheidsaspecten van de woonomgeving

7.2 Volheid/drukte

De volheid of drukte is voor een aantal situaties nagegaan. De vraagstelling bij deze aspecten was als volgt geformuleerd: Hoe druk of vol, of niet druk of vol, vindt u het in de volgende situaties waarin u wel eens komt? De 11-puntsschaal waarop de antwoorden konden worden gegeven, loopt van 0 (helemaal niet druk of vol) tot 10 (heel erg druk of vol). Figuur 7.2 geeft de gecomprimeerde frequentieverdeling van de antwoorden. De klasse 'Druk/vol' omvat de categorieën 8, 9 en 10 van de oorspronkelijke antwoordschaal, 'Niet druk/vol' omvat de categorieën 0 t/m 3 en 'Midden' omvat de categorieën 4 t/m 7 .


Figuur 7.2 Volheid/drukte in een aantal situaties.

Of men deze volheid/drukte in alle omstandigheden even positief of negatief ervaart, is nagegaan met de vraag: En vindt u deze mate van drukte plezierig of onplezierig?

De 11-puntsschaal waarop de antwoorden konden worden gegeven, loopt van 0 (helemaal niet plezierig) tot 10 (zeer plezierig). Tabel 7.1 geeft de gecomprimeerde frequentieverdeling van de antwoorden. De klasse 'plezierig' omvat de categorieën 8, 9 en 10 van de oorspronkelijke antwoordschaal, 'onplezierig' omvat de categorieën 0 t/m 3 en 'indifferent' omvat de categorieën 4 t/m 7.

Tabel 7.1 (On) plezierigheid van volheid/drukte in een aantal situaties. Horizontaal gepercenteerd

onplezierig

indifferent

plezierig

Op weg naar uw werk

r = -0,74 niet druk 7 17 76
midden 26 60 14
druk 79 15 6

In het openbaar vervoer

r = -0,70 niet druk 7 29 64
midden 23 64 13
druk 78 16 6

In de straat waarin u woont

r = -0,66 niet druk 3 13 84
midden 10 62 28
druk 48 33 19

Als u een fietstocht vanuit uw huis maakt

r = -0,61 niet druk 4 15 81
midden 12 65 23
druk 51 23 26

Als u een wandeling maakt vanuit uw huis

r = -0,53 niet druk 3 15 82
midden 7 64 29
druk 27 26 47

In de winkels waar u komt

r = -0,49 niet druk 6 22 72
midden 6 71 23
druk 48 33 19

In het park bij u in de buurt

r = -0,38 niet druk 5 18 77
midden 5 65 30
druk 25 18 57

Drukte/volheid wordt het meest onplezierig gevonden wanneer men op weg is naar het werk en in het openbaar vervoer. Gebrek aan drukte/volheid wordt het meest gewaardeerd in de straat waar men woont of als men wandelt of fietst vanuit huis. De verbanden tussen drukte/volheid en de negatieve waardering daarvan is over de gehele linie vrij sterk, maar is het meest uitgesproken wanneer men op weg is naar het werk en in het openbaar vervoer

7.3 Esthetische aspecten

De esthetische aspecten van de woonomgeving zijn nagegaan met de vraag: Hoe mooi of niet mooi vindt u:

wat u ziet vanuit uw huis?

de straat waarin u woont?

wat u ziet als u een wandeling maakt vanuit uw huis?

wat u ziet als u een fietstocht maakt vanuit uw huis?

De 11-puntsschaal waarop de antwoorden konden worden gegeven, loopt van 0 (helemaal niet mooi) tot 10 (zeer mooi). Figuur 7.3 geeft de gecomprimeerde frequentieverdeling van de antwoorden. De klasse 'mooi' omvat de categorieën 8, 9 en 10 van de oorspronkelijke antwoordschaal, 'lelijk' omvat de categorieën 0 t/m 3 en 'indifferent' omvat de categorieën 4 t/m 7.

De waardering voor alle bevraagde aspecten van de woonomgeving is zeer positief. Toch valt op dat men in meerderheid de woonomgeving meer waardeert naarmate men verder van huis komt.

.


Figuur 7.3 Waardering van esthetische aspecten van de woonomgeving

7.4 Geluidsituatie

De waardering van de geluidsituatie is voor een aantal aspecten nagegaan. De vraagstelling bij deze aspecten was als volgt geformuleerd: Hoe is het naar uw mening gesteld met het geluid in de omgeving? De bevraagde aspecten zijn:

de geluidisolatie van uw huis ten opzichte van buiten;

de geluidisolatie van uw huis ten opzichte van de buren;

het geluid in de straat waarin u woont;

het geluid als u een wandeling maakt vanuit uw huis;

het geluid als u een fietstocht maakt vanuit uw huis.

De 11-puntsschaal waarop de antwoorden konden worden gegeven, loopt van 0 (zeer slecht) tot 10 (uitmuntend). Figuur 7.4 geeft de gecomprimeerde frequentieverdeling van de antwoorden. De klasse 'goed' omvat de categorieën 8, 9 en 10 van de oorspronkelijke antwoordschaal, 'voldoende' omvat de categorieën 6 en 7, 'matig' 4 en 5, en 'slecht' omvat de categorieën 0 t/m 3.
De geluidsituatie wordt overwegend voldoende of goed beoordeeld. Relatief is men het minst positief over de geluidisolatie ten opzichte van de buren.
Desgevraagd geeft 31% van de ondervraagden aan, vaak of soms behoefte te hebben aan een woonomgeving die stiller is dan de huidige. 69% heeft daar nooit behoefte aan.


Figuur 7.4 Waardering van de geluidsituatie

7.5 Tevredenheid met woning en woonomgeving

Met betrekking tot diverse aspecten van de woning en de woonomgeving is de tevredenheid nagegaan. De vraagstelling bij deze aspecten was als volgt geformuleerd: In hoeverre bent u tevreden of ontevreden over de volgende aspecten van het wonen hier? De bevraagde aspecten zijn:

De 11-puntsschaal waarop de antwoorden konden worden gegeven, loopt van 0 (helemaal niet tevreden) tot 10 (heel erg tevreden). Figuur 7.5 geeft de gecomprimeerde frequentieverdeling van de antwoorden. De klasse 'tevreden' omvat de categorieën 8, 9 en 10 van de oorspronkelijke antwoordschaal, 'niet tevreden' omvat de categorieën 0 t/m 3 en 'indifferent' omvat de categorieën 4 t/m 7.


Figuur 7.5 Tevredenheid met de woning , de woonomgeving en aspecten daarvan

90% van de respondenten is tevreden met hun woning; 92% is tevreden met hun woonomgeving. Gevraagd naar aspecten van de woonomgeving komt iets meer kritiek los, maar het merendeel is positief op alle aspecten. Relatief het minst tevreden is men over het openbaar vervoer en over het gebrek aan ruimte voor kinderen om te spelen.

Gevraagd naar het slechtste punt in de woonomgeving, als open vraag, wordt een breed scala van aspecten genoemd (zie Vragenlijst en rechte tellingen, J10). De meeste reacties concentreren zich op het wegverkeer, en wel op de aspecten verkeersdrukte, geluidoverlast verkeer, parkeren, slecht openbaar vervoer, (te) hard rijdend verkeer en verkeersveiligheid.